1Založili jste si e-shop, nahráli výrobky a teď se chcete vrhnout na texty? Věřte tomu, že práce na “copy” a obsahový marketing e-shopu je během na dlouhou trať. Pokud máte skvělý produkt nebo službu, který nikdo jiný nenabízí, je pravděpodobné, že se vám bude dařit i bez vyšperkovaných textů, ale pokud nabízíte sortiment, který nabízí i další e-shopy, budete se muset odlišit, zaujmout a nabídnout lepší servis. A to i obsahový. Podívejme se společně na to, jak otextovat základní nezbytnosti (popisky produktů) e-shopu a jak na těchto základech dále stavět (rozšiřovat obsah), abyste se zalíbili jak zákazníkům, tak vyhledávačům.
Než začnete textovat produkty
Nejen u hotových e-shopových řešení budete muset jako první otextovat základní stránky, které plní jeden hlavní účel – mají navodit důvěryhodnost e-shopu (důležité u všech e-shopů) nebo dokázat vaši odbornost (důležité u tzv. speciálek, tedy e-shopů specializujících se na určitý obor nebo sortiment, typicky e-shop s rybářskými potřebami nebo e-shop s drony). K takovým stránkám (pokud pomineme obchodní podmínky a další nezbytné legislativní texty) patří typicky:
- O nás / Kontakty
- Jak nakupovat / FAQs k nákupu, dopravě, platbě, vrácení zboží a reklamacím
Stránka O nás a Kontakty
Stránky mohou fungovat odděleně, ale klidně mohou být i spojené. Dává to smysl. Představíte se a rovnou dáte lidem vědět, jak se s vámi mohou spojit – jestli jste k dispozici pro poradenství, jestli máte kamennou prodejnu, a zboží si tak mohou prohlédnout nebo ho vyzvednout… A jak konkrétně na texty?
- Vykašlete se na nudné historické exkurzy a pro zákazníka nerelevantní nebo nesrozumitelné certifikace. Raději obsah stránky postavte na lidech. Ukažte šéfa, ukažte prodavače, ukažte člověka na zákaznické podpoře a představte je.
- Za dveřmi nechte i svůj firemní newspeak. Buďte přirození a vytaste to, s čím se může identifikovat cílová skupina. Snažte se působit sympaticky a ukázat nadšení pro to, co děláte.
- Pojměte text jako mission statement (proč a s jakým cílem e-shop provozujete, co děláte jinak/lépe a kde e-shop vidíte za pár let), jako medailonek klíčových osobností e-shopu nebo třeba jako rozhovor se zakladatelem. Jako vždy jděte přímo k věci, shrňte vše důležité a nezapomeňte na emoce. Ty totiž i přes naši snahu vše zpětně racionalizovat rozhodují o tom, komu svěříme své peníze.
- Ke kontaktům nezapomeňte přidat i call-to-action (výzvu k akci), které zákazníka pošťouchne, potvrdí jeho světonázor nebo vyvolá pocit naléhavosti. Podívejte se na příklady:
Jak nakupovat / FAQs k nákupu
S důvěryhodností a chutí nakoupit právě u vás úzce souvisí i návod, jak na e-shopu nakupovat nebo často kladené otázky k nákupu. Zákazník opravdu nechce až na konci nákupního procesu zjistit, že cenu za dopravu není ochoten zaplatit. Proto je fajn směrovat základní info o možnostech platby i doprava nejen na specializované stránky, ale zmiňovat je napříč celým webem – na homepage, v USPs (unikátních prodejních argumentech), patičce nebo ve vyskakovacích oknech.
Je-li váš sortiment komplikovanější povahy, vedle FAQs k nákupu je vhodné připravit i FAQs k produktům nebo službám, které nabízíte. Tady už nejde ani tak o důvěru k vašemu e-shopu, ale o nastavení očekávání vůči vlastnostem výrobků, které prodáváte, a o ponákupní péči, kdy nám dobře zpracované FAQ mohou ušetřit desítky hodin práce podpory.
Jak otextovat homepage
Zkušený UXák (odborník na uživatelský zážitek webu nebo aplikace) Honza Kvasnička doporučuju homepage webu podrobit 3 testovacím otázkám, abyste si odpověděli, jestli design a copy homepage plní svoji funkci:
- Kdo jste?
- Co děláte?
- Proč by mě to mělo zajímat (USPs)?
Pokud zákazníkovi tohle není jasné během několika vteřin, co přijde na homepage e-shopu, je něco špatně. Bohužel, dnešní designové trendy zaplevelily homepage e-shopů množstvím bannerů, pohyblivých karuselů a vyjížděcích oken, které útočí na vaši peněženku ještě dřív, než se zorientujete, kam jste se to vlastně dostali. Zkuste tedy i pomocí slidů na karuselu odpovědět na tyto 3 dotazy ještě dřív, než začnete tlačit své slevové a tematické akce.
Nejen z pohledu zákazníka, který přichází na váš e-shop poprvé, a navíc skrze homepage, ale i z hlediska SEO je vhodné mít na homepage nějaký souvislý text, který:
- shrne vše důležité podle 3 testovacích otázek,
- zahrne vhodná klíčová slova
- a odkáže na nejdůležitější části e-shopu (nejdůležitější kategorie, produkty, služby a stránky, kde najde zákazník poradenství nebo informace o nákupu).
Povedenou homepage mají např. Gamigos, kteří poslání e-shopu shrnuli i claimem „Hry jedině s Gamigos!“ a krátkým textíkem, který představí zakladatele a nenechá nikoho na pochybách “o co tady jde”.
Jak otextovat produkty v e-shopu
Otextovali jste svou výkladní skříň a zpracovali svůj příběh na stránku O nás, teď je na čase otextovat produktové detaily nebo landing pages (stránky, na které se proklinete z vyhledávání). Než se bezhlavě pustíte do psaní, rozmyslete si jednotnou šablonu, podle které pojedete. Ta obvykle vypadá následovně:
- Hlavní nadpis H1– Zde by se měl především kvůli SEO vedle sériového čísla produktu v názvu objevit i typ produktu (např. nejen “DJI Mavic 3”, ale třeba “Poloprofesionální dron DJI Mavic 3”, záleží samozřejmě na vašem sortimentu a klíčových slovech, které se ve vašem oboru vzhledem k produktům vyhledávají).
- Krátký popisek – Slouží pro rychlou orientaci těch zákazníků, kteří už vědí, co hledají, jen váhají, kde to koupit. V copy se objevuje průlet hlavními parametry nebo nejzásadnější výhody produktu. Cílem popisku je říct: “Ano, jste tady správně.”
- Dlouhý popisek produktu – Zevrubně popište produkt od nejdůležitějších parametrů a výhod po ty nejméně důležité. Pište krátké odstavce o 3–5 řádcích, prokládajte je mezititulky (H2, H3…) s klíčovými slovy, obrázky (soubory jsou trefně pojmenované a využívají vyhledávaná klíčová slova, jsou vyplněné alternativní popisky obrázků), videi, tabulkami, odrážkami, číselnými seznamy a pokud můžete, referencemi a hodnocením jiných zákazníků, kteří už produkt nakoupili. Popisek vhodně prolinkujte s dalšími obsahem e-shopu (souvisejícími produkty, kategoriemi, články, návody…) a důležité informace vytučněte.
- CTA (Call-to-action ) – Vyzvěte k provedení požadované akce (koupit, rezervovat, položit dotaz…) a cross-sell (nabídnutí komplementárního produktu, např. k čepici také barevně ladící rukavice) nebo up-sell (doporučení dražšího produktu, např. “Jste opravdu zkušený lyžař? Podívejte se na ještě vymakanější model lyží Volkl Magestic.”) včetně odkazu.
- Technický popisek – Základní parametry v bodech nebo tabulce. Poznámky k údržbě, legislativní dovětky.
TIP: Texty vs. fotky vs. video, kdy a jak je použít?
Odpověď je jednoduchá – použijte všechny druhy obsahu relevantní k popisku. Máte k produktu fotky od dodavatele, nebo ještě lépe vlastní fotky? Proložte jimi text nebo demonstrujte to, o čem právě píšete. O produktu existují videa (unboxingy, testingy, návody), nebo natáčíte dokonce vlastní tutoriály? Embeddujte je do popisku. Máte k dispozici srovnávací tabulky (např. srovnání parametrů různých generací jednoho produktu)? Použijte je. Nejenže potěšíte vyhledávače, které mají bohatý a různorodý obsah rádi, ale potěšíte i různé typy zákazníků. Zatímco jeden si rád vše v klidu pročte, další raději mrkne na minutové video nebo očima proskenuje tabulku. Pro každého něco.
Pokud prodáváte složitější produkty, doporučuji se inspirovat z hlediska struktury popisků u Alzy nebo mého klienta DronPro, pokud naopak fušujete spíše do imageových produktů nebo módy, mrkněte na originální pojetí u e-shopu Woox (když máte svůj styl, který zákazníci milují, můžete se vykašlat na poučky).
Malé, ale přesto důležité texty aneb Microcopy
A e-shopařovo copysnažení stále nekončí. Na řadě je microcopy neboli mikrotexty – drobné návodné, potvrzující a jiné hlášky, které usnadňují orientaci v e-shopu a spravují zákazníka o stavu jeho akce. Nejde přitom o nic druhořadého, bez těchto textů se zákazník na webu ztratí nebo ho nedovedete přesně tam, kam potřebujete. A jak by řekli UXáci: Nenuťte uživatele přemýšlet. Vše mu naservírujte jako na stříbrném podnose. Proto si pečlivě proklikejte svůj e-shop, zahrajte si na takového “testera” a objevte všechna místa, kde hláška/nápověda chybí, ale hodila by se doplnit, nebo kde není úplně výstižná. Pokud máte specifickou slovní zásobu nebo jste se rozhodli pro neobvyklý tone-of-voice, slaďte s ním i tón mikrotextů. Nejčastěji půjde o:
- Texty akčních tlačítek
- Plovoucí nápovědy nebo tooltipy
- Popis kroků a prvků nákupního košíku
- Potvrzující hlášky po přidání produktu do košíku, odeslání objednávky, přihlášení k newsletteru atd.
- Popis prvků a procesů v zákaznické zóně
- Vyskakující boxy a výzvy k odběru newsletteru
- Registrační a kontaktní formuláře
- Cookies lištu
- Stránku 404 a chybové hlášky
TIP: Nezapomeňte na systémové a automatické maily
K administraci vašeho e-shopu patří i transakční, systémové nebo automatické maily (případně mail potvrzující přihlášení k newsletteru). Ty by měly být jasné, přehledné a v duchu vašeho tone-of-voice. Tyto maily čte, narozdíl od vašich marketingových mailingů, opravdu každý, proto je důležité se jim pověnovat, a není na škodu vložit do nich i něco navíc – například výzvu, ať si v mezičase při čekání na balík přečtou článek u vás na blogu nebo prozkoumají žhavé novinky. Zase je tak dostanete na svůj e-shop a dlouhodobě se potvrzuje, že zákazníci, kteří konzumují i doprovodný obsah, nakupují častěji a za více peněz.
Jak dál rozvíjet obsah e-shopu
Výše jsme prolétli nezbytný základ, ale abyste dali na frak konkurenci, budete pravděpodobně muset zamakat i na:
- Popiscích kategorií zboží (hlavně kvůli SEO).
- Doprovodném obsahu, jako jsou články, návody, poradna, recenze.
- Strategii e-mailingu, který je stále jedním z nejkonverznějších prodejních kanálů.
- Copy pro PPC reklamy, bannery a firemní grafiku.
- Obsahu pro sociální sítě.
- Obsahu pro různé partnerské aktivity, jako jsou agregátory, srovnávače, katalogy, pracovní portály, přeprodejce atp.
- Metadatech pro SEO.
Neodradilo vás množství prvků k natextování a chcete o copywritingu pro e-shopy zjistit víc? Přečtěte si také starší návod na textování e-shopu, který jsem připravovala pro blog E-shop rychle včetně šablon pro homepage, kategorii a detail produktu. Podrobnější návody a tipy na textování e-shopu najdete také v knize Copywriting: Pište texty, které prodávají – vyšla v roce 2020 v nakladatelství CPress a podílely se na ní vedle mé maličkosti ještě kolegyně Zuzana Veselá a Míša Raková.