Tisíce podnikatelů z České republiky využívají síly prodeje přes internet. Ať o začátku podnikání teprve uvažujete, nebo patříte mezi provozovatele zaběhnutých e-shopů, připravili jsme pro vás tuto příručku plnou rad a nápadů.
Proč si internet oblíbili zákazníci
Na internetu se pohybují tisíce potenciálních zákazníků. Jejich počet dlouhodobě roste a pandemie COVID-19 toto ještě uspíšila. Zákazníci přitom oceňují řadu výhod nákupu na internetu. Mezi ně patří například:
- Nákup z pohodlí domova.
- Dodávka zboží domů, do práce či na oblíbené odběrné místo.
- Porovnání více dodavatelů.
- Snadné hledání informací o zboží. Recenzí, videí, návodů.
- Úspora času. Nemusí cestovat do kamenné prodejny. Mohou nakoupit i obchodníka z jiné části ČR či ze zahraničí.
- …a řada dalších.
Proč si internet oblíbili podnikatelé
Na výhody prodeje přes internet z pohledu zákazníka jsme se podívali. Jak jsou na tom však podnikatelé? I pro ně přináší prodej přes internet řadu výhod. Mezi ty časté patří například:
- Oslovení mnoha zákazníků. I ze vzdálenějších koutů ČR.
- Snadnější expanze do zahraničí.
- Efektivní provoz společnosti. Není zapotřebí platit drahý pronájem prodejny. Není zapotřebí tolik prodavačů…
- Automatizace firemních procesů. Od přijetí objednávky, přes komunikaci v týmu, až po napojení platebních bran či dopravců. Automatizovat lze také napojení dodavatelů, reporting výsledků a další.
- Existuje řada připravených a dostupných řešení pro provoz e-shopu.
- Efektivní marketing zacílený na konkrétní zákazníky.
- Webová analytika umožní podrobně vyhodnocovat investice do reklamy.
- …a další.
Na co si dát v podnikání na internetu pozor
V prvé řadě nečekejte, že jsou na internetu „snadno vydělané peníze“. Je to stejné jako v běžném životě. Je zapotřebí sousta poctivé práce. Prodávat zboží, kterému rozumíte. Myslet na zákazníky, pochopit je a vycházet jim vstříc. Sledovat konkurenci. Učit se od ní, a přitom se nepodbízet nezdravě nízkou cenou. Poctivost a kvalita vám mohou přinést úspěch. K tomu jsou nezbytné racionální finanční plánování či dobrý tým. To vše je společné pro podnikání na internetu i off-line.
Jak začít s podnikáním na internetu
Závěrem mi dovolte pár obecných rad, na co myslet, než se do prodeje na internetu pustíte.
- Prodávejte to, čemu rozumíte. Jednak vám to zjednoduší situaci, jednak to zákazníci ocení.
- Plánujte. Ať se váš podnikatelský plán vejde na malý papírek. Ale musí obsahovat všechny náležitosti podnikání. Tedy co budete prodávat, komu, za kolik, proč by měl zákazník nakoupit právě u vás, jak mu zboží doručíte. Kdo chod podnikání zajistí, jaké vybavení na to bude potřebovat. Kolik bude zapotřebí peněz…
- Buďte poctiví. Zákazník to ocení a bude se vracet.
- Znejte svoji cenu. Ať je tato cena oboustranně poctivá. Tedy vlídná pro zákazníka. Nemusí být však nejnižší.
- Mějte připravenou finanční rezervu. Optimistické plány se někdy nenaplní zcela. Tak ať nepřinesou špatné spaní.
- Poctivé podnikání je běh na dlouhou trať. Myslete na to hned od začátku.
Tolik pár myšlenek úvodem. Nyní pokračujte na další články s podrobnějšími návody od dalších specialistů.