Příručka pro e-shopaře
Ostatní témata

Proč začít podnikat na internetu?

Plánuji založení e-shopu
Michal Janík

Autor článku

Michal Janík

Zakladatel a ředitel technologického holdingu Profitak do kterého patří týmy BESTETO, Bidding Fox, Feed Image Editor, MERGADO, Punktero a Rigoro. Dříve marketingový specialista na plný úvazek, dnes tatínek, manžel a manažer.

www.profitak.cz
Jan Brož

Garant článku

Jan Brož

Vedoucí marketingu (CMO)

www.eshop-rychle.cz

Tisíce podnikatelů z České republiky využívají síly prodeje přes internet. Ať o začátku podnikání teprve uvažujete, nebo patříte mezi provozovatele zaběhnutých e-shopů, připravili jsme pro vás tuto příručku plnou rad a nápadů.

Proč si internet oblíbili zákazníci

Na internetu se pohybují tisíce potenciálních zákazníků. Jejich počet dlouhodobě roste a pandemie COVID-19 toto ještě uspíšila. Zákazníci přitom oceňují řadu výhod nákupu na internetu. Mezi ně patří například:

  • Nákup z pohodlí domova.
  • Dodávka zboží domů, do práce či na oblíbené odběrné místo.
  • Porovnání více dodavatelů.
  • Snadné hledání informací o zboží. Recenzí, videí, návodů.
  • Úspora času. Nemusí cestovat do kamenné prodejny. Mohou nakoupit i obchodníka z jiné části ČR či ze zahraničí.
  • …a řada dalších.

Proč si internet oblíbili podnikatelé

Na výhody prodeje přes internet z pohledu zákazníka jsme se podívali. Jak jsou na tom však podnikatelé? I pro ně přináší prodej přes internet řadu výhod. Mezi ty časté patří například:

  • Oslovení mnoha zákazníků. I ze vzdálenějších koutů ČR.
  • Snadnější expanze do zahraničí.
  • Efektivní provoz společnosti. Není zapotřebí platit drahý pronájem prodejny. Není zapotřebí tolik prodavačů…
  • Automatizace firemních procesů. Od přijetí objednávky, přes komunikaci v týmu, až po napojení platebních bran či dopravců. Automatizovat lze také napojení dodavatelů, reporting výsledků a další.
  • Existuje řada připravených a dostupných řešení pro provoz e-shopu.
  • Efektivní marketing zacílený na konkrétní zákazníky.
  • Webová analytika umožní podrobně vyhodnocovat investice do reklamy.
  • …a další.

Na co si dát v podnikání na internetu pozor

V prvé řadě nečekejte, že jsou na internetu „snadno vydělané peníze“. Je to stejné jako v běžném životě. Je zapotřebí sousta poctivé práce. Prodávat zboží, kterému rozumíte. Myslet na zákazníky, pochopit je a vycházet jim vstříc. Sledovat konkurenci. Učit se od ní, a přitom se nepodbízet nezdravě nízkou cenou. Poctivost a kvalita vám mohou přinést úspěch. K tomu jsou nezbytné racionální finanční plánování či dobrý tým. To vše je společné pro podnikání na internetu i off-line.

Jak začít s podnikáním na internetu

Závěrem mi dovolte pár obecných rad, na co myslet, než se do prodeje na internetu pustíte.

  • Prodávejte to, čemu rozumíte. Jednak vám to zjednoduší situaci, jednak to zákazníci ocení.
  • Plánujte. Ať se váš podnikatelský plán vejde na malý papírek. Ale musí obsahovat všechny náležitosti podnikání. Tedy co budete prodávat, komu, za kolik, proč by měl zákazník nakoupit právě u vás, jak mu zboží doručíte. Kdo chod podnikání zajistí, jaké vybavení na to bude potřebovat. Kolik bude zapotřebí peněz
  • Buďte poctiví. Zákazník to ocení a bude se vracet.
  • Znejte svoji cenu. Ať je tato cena oboustranně poctivá. Tedy vlídná pro zákazníka. Nemusí být však nejnižší.
  • Mějte připravenou finanční rezervu. Optimistické plány se někdy nenaplní zcela. Tak ať nepřinesou špatné spaní.
  • Poctivé podnikání je běh na dlouhou trať. Myslete na to hned od začátku.

Tolik pár myšlenek úvodem. Nyní pokračujte na další články s podrobnějšími návody od dalších specialistů.